Beste motorbok

Jasper

30 december 2022
Beste motorbok

Steunen waar je een complete motor op kunt zetten worden wel een motorbok genoemd. Maar ook een verrijdbaar toestel waar je een motorblok op kunt zetten voor service en reparatiewerkzaamheden wordt wel een motorbok genoemd. Dat heet echter ook wel een motorsteun of een motorblok bok. In deze blog gaat het niet over de apparaten die geschikt zijn om een motorblok te dragen, maar over de toestellen die geschikt zijn om een complete motor te ondersteunen. Zo’n motorbok wordt ook wel een paddockstand genoemd. Het is een ideaal toestel om de motor te onderhouden, schoon te maken en om hem te stallen.

Beste motorbok

Een gewone toerrijder heeft vrijwel altijd een motor waar een gewone standaard onder is gemonteerd. De motor staat daar stevig op. Je zou je dus kunnen afvragen wat dan de meerwaarde is van de een motorbok. Ten eerste is een motorbok erg handig als je je motor wilt schoonmaken en er onderhoud aan wilt plegen. Op een paddockstand staat ten minste één wiel van de grond en daardoor kun je overal gemakkelijk bij. Als je een motor in de motorstalling zet neemt hij op een motorbok minder ruimte in. Dat komt doordat hij rechtop staat, en niet schuin zoals op de eigen standaard.

Wat is een motorbok of paddockstand?

Als je weleens naar een grand prix, een motorcross of een ander motorsportevenement kijkt, zie je altijd dat de motoren vóór de start op standaards staan waarbij beide wielen van de grond zijn. Dat is de zogenoemde paddockstand of motorbok. Daar kan het laatste servicewerk voorafgaand aan de race worden gedaan. Bij een grand prix is het essentieel dat de banden alvast worden voorverwarmd om beter grip te hebben in de eerste ronde. Dat gebeurt op de motorbok. Vlak voor de start worden de bandenwarmers verwijderd en komt de motor op zijn wielen te staan. Hij kan dan met opgewarmde banden starten.

Met de beste motorbok kan een motor in een oogwenk worden opgetild en weer op zijn wielen worden neergezet. Een paddockstand is een L-vormig toestel. Om een motor op te tillen wordt het korte deel van de L onder de motor geschoven. Haken aan de motor en steunen op de motorbok vallen in elkaar. Door aan een handvat aan het lange eind van de L te trekken is er sprake van een hefboomeffect. De korte zijde van de L gaat omhoog en tilt de motor op, zonder dat dit veel kracht kost. Als het lange eind van de L op de grond ligt staat de motor op zijn hoogste punt in de paddockstand.

Waarom heb je een motorbok nodig?

Er bestaat een motorbok voor het voorwiel en voor het achterwiel. Aan de kant waar de paddockstand staat raakt het wiel van de motor de vloer niet meer. Dat is erg handig als je het wiel wilt poetsen, de bewegende delen wilt invetten of als je de motor wilt afstellen. Op een motorbok kun je bijvoorbeeld de rem precies afstellen en de ketting invetten. Als je een motor in de winterstalling op een motorbok zet voorkom je dat de banden plat worden op de plaats waar ze de vloer raken. Dan moet je wel een aparte bok hebben aan de voor- en achterzijde van de motor.

Zoals al genoemd is een motorbok handig voor service- en schoonmaakwerk aan de motor. Natuurlijk kan dat ook als de motor op zijn ‘gewone’ standaard staat. Die is veel gemakkelijker uit te klappen dan dat er een motorbok kan worden geplaatst. Maar met een gewone standaard staat de motor scheef en met een motorbok niet. De kans is daardoor een stuk minder groot dat je motor omvalt als je ermee aan het werk bent. Sommige typen paddockstand hebben wieltjes aan de onderzijde. Ook dat is een voordeel, want daardoor kun je de motor zonder moeite in de meest handige positie manoeuvreren.

Motorbok voorwiel en achterwiel

Een paddockstand is verkrijgbaar voor het voorwiel en voor het achterwiel. Er zijn ook typen die op beide wielen passen. Het mechanisme waarmee de motor wordt vastgehaakt aan de voor- en achterkant werkt aan de voor- en achterzijde anders. Aan de voorzijde wordt de motor opgetild aan een cilinder die aan de stuurophanging wordt vastgemaakt. Er zijn ook typen die de motor optillen aan de onderkant van de voorvork. Voor het optillen van de achterzijde van de motor bestaan verschillende systemen. Daardoor is het soms best lastig om een passende motorbok voor jouw motor en motorband te vinden.

Bevestiging van de motorbok aan de voorzijde

Zoals al is beschreven zijn er twee manieren om de voorzijde van de motor aan de paddockstand te bevestigen. De eerste methode maakt gebruik van een cilinder, die aan het balhoofd is vastgemaakt. Daar wordt de voorkant mee opgetild. De tweede methode gebruikt de voorvork. Veel motoren hebben aan de onderkant van de voorvork uitsparingen, waar conische adapters in passen. Die rusten bij het optillen in de paddockstand. Je moet even oefenen voordat je de paddockstand op deze manier kunt gebruiken. Maar met beide methoden staat je motor muurvast.

Methoden om de motorbok aan de achterzijde te gebruiken

De meest handige methode om een motorbok aan de achterzijde van de motor te gebruiken is met behulp van steuntjes in de achterbrug van de motor. Dat worden ook wel bobbins genoemd. In de meeste recent geproduceerde motoren kunnen bobbins worden geplaatst. Je moet dat zelf doen. Als je de juiste maat hebt is dat niet moeilijk. Er zijn bobbins met schroefdraad in de maten m6, m8 en m10. Als je gebruik maakt van bobbins staat je motor veilig en stevig in de paddockstand. Hij kan dan vrijwel niet omvallen als je ermee aan het werk bent.

Ook als je motor is uitgerust met bobbins moet je een motorbok aanschaffen met de juiste breedte of door een instelbare motorbok te kopen. Het instellen doe je door de haken – ofwel de adaptors – op de juiste breedte in te stellen. Dat is niet moeilijk. Je meet eerst de breedte van de achterbrug en dan kun je de correcte paddockstand kiezen of instellen. Als er geen bobbins op je motor passen kun je het beste een paddockstand uitzoeken met platte haken. Daar komt de achterbrug van je motor in te rusten. Platte haken hebben een groot voordeel, want die zijn heel zwaar te belasten.

Motorolie

Motorolie zorgt ervoor dat de motor niet verroest en soepel blijft lopen, zodat jij nog veel kilometers kunt maken met je tweewieler.

Veelgestelde vragen

  • Het mag duidelijk zijn dat een motorbok een erg handig hulpmiddel is voor je motor. Je kunt hem gebruiken om de motor op een veilige manier schoon te maken, te onderhouden en hem voor de winter op een zo klein mogelijk oppervlak op te slaan. De juiste hoes voor je motor is ook belangrijk. Met een paddockstand neemt een motor immers veel minder ruimte in dan wanneer hij op de gewone standaard staat. Door het grote aantal modellen motoren en het grote assortiment aan paddockstands is het voor minder ervaren motorliefhebbers een flinke toer om de juiste paddockstand te kopen. Daarom volgen hier drie onderwerpen waarover je moet nadenken.

  • Door het grote aantal verschillende typen motoren zijn er ook heel veel soorten bevestigingssystemen bij de motorbok beschikbaar. Als je er over denkt om zo’n handig toestel aan te schaffen moet je je goed voorbereiden. Want er bestaan wel typen paddockstands die instelbaar zijn, maar dat is geenszins een garantie dat jouw motor in dat apparaat past. Als je twijfelt kun je het beste met je motor naar een verkooppunt van paddockstands gaan en advies vragen aan het verkoopteam.

  • Veel paddockstands zijn verkrijgbaar in een versie met en een versie zonder wieltjes. Met wieltjes kun je de motor in de motorbok gemakkelijk verplaatsen. Dat is erg handig als je weinig ruimte hebt om aan je motor te werken. Dan draai je hem eenvoudig in de juiste positie. Ook voor het opbergen in de winterstalling zijn wieltjes erg handig, want dan kun je je motor precies in een klein hoekje van de garage manoeuvreren. Daar staat hij keurig rechtop; een positie waarin de motor de minste ruimte inneemt.

  • Een motor blijft uitstekend staan als hij met één van beide wielen in een paddockstand staat. Bedenk wel, dat een motor met alleen het voor- of het achterwiel in een motorbok bijna niet kan worden verplaatst. Dat kan lastig zijn als je weinig ruimte hebt voor onderhoud. Als je de motor met één wiel vastzet in de winterstalling heb je bovendien nog steeds kans dat het andere wiel, dat gewoon op de vloer staat, plat wordt. Als je weinig ruimte hebt voor onderhoud en van plan bent om de motor gedurende de winter in een paddockstand te zetten, kun je beter kiezen voor een motorbok aan de voor- en aan de achterzijde, met wieltjes.

  • Als op je motor bobbins passen heeft dat de voorkeur. Want daarmee kan je motor eenvoudig en veilig op de motorbok worden gezet. Als je geen bobbins kunt plaatsen kun je het beste kiezen voor een universele paddockstand met haken. Daar past nagenoeg elke motor in, zelfs de oudere typen. Deze universele paddockstands zijn vaak extra stevig uitgevoerd, zodat ze ook oudere zware motoren goed kunnen dragen inclusief alle accessoires.

Aanbieding

Externe links

Bekijk de beste deal

Op de hoogte blijven?

Please wait...

Je bent nu ingeschreven op e-mails van Motorblog